Friday, April 9, 2010

Jenis Hartanah Yang Sesuai Sebagai Pelaburan

Soalan biasa yang diajukan ialah, hartanah jenis mana yang sesuai untuk pelaburan, rumah teres/semi-d/banglo atau condo/apartment/flat? Tiada siapa yang boleh memberi jawapan yang 100% tepat. Kesemuanya sesuai untuk pelaburan tetapi ianya bergantung kepada pilihan individu, objektif & pelan pelaburan.

Tanya diri anda sendiri apakah yang anda mahukan dari pelaburan hartanah, pulangan dari peningkatan kapital ( capital appreciation) atau aliran tunai positif. Pilihan dan pelan pelaburan anda bergantung kepada objektif anda.

Jika peningkatan kapital yang diharapkan pilihan sesuai ialah rumah teres/semi-d/banglo mengikut kemampuan kewangan masing-masing. Sebaliknya jika aliran tunai positif yang diinginkan pilihan yang sesuai ialah condo/apartment/flat.

Bagaimana pula dengan jenis hartanah lain? Tanah pertanian, perindustrian atau pun bagi bukan muslim, mereka boleh melabur dalam lot-lot tanah perkuburan. Saya kurang berminat melabur dalam jenis hartanah ini kerana tempoh pegangan panjang, tiada pulangan sehingga ia dimajukan atau dijual untuk peningkatan kapital dan margin pinjaman yang rendah.

Kapital yang diperlukan untuk pelaburan hartanah komersial seperti rumah kedai atau lot-lot kedai di pasaraya lebih tinggi. Margin pinjaman paling tinggi biasanya hanya 80% (untuk kegunaan sendiri. Mungkin maksima 70% untuk pelaburan) manakala tempoh pinjaman maksima hanya 20 tahun. Tetapi sekiranya pelaburan dibuat dengan baik, kedua-dua objektif dapat dicapai; aliran tunai positif dan peningkatan kapital. Wow 2-in-1! Alangkah bagus kalau kita dapat membuat pelaburan dalam hartanah jenis kommersial.

Pada penghujung 2009 saya ada membuat tawaran untuk membeli kedai-pejabat (shop office) tetapi urusan jual beli terbantut. Bagus juga tak jadi kerana sekarang saya dapat tawaran harga yang lebih baik dilokasi sama dan cuma 3 pintu jaraknya dari sebelum ini. Membuat pelaburan hartanah perlu dilakukan dengan sabar, tanpa mengikut emosi, ego dan yang paling penting kaji samada ia boleh memenuhi objektif & pelan pelaburan anda. Jika tidak, walaupun harganya murah, jangan nak mengada-ngada membuat pelaburan.

Sekarang saya perlu lebih kreatif untuk mendapatkan seed capital dan pinjaman kerana saya telah mempunyai pinjaman rumah yang banyak, melebihi $1.5m. Apa yang akan anda lakukan sekiranya anda berada ditempat saya. Saya ada rancangan, tapi tunggu dulu sehingga berjaya sebelum saya hebahkan untuk makluman semua. Doakan semoga rancangan saya berjaya.

Semoga anda dapat sedikit tips. Selamat melabur.

Adakah anda berminat untuk mulakan pelaburan hartanah? Hartanah mampu sediakan pendapatan pasif untuk persaraan kelak. Jadi saya cadangkan anda segera mulakan pelaburan hartanah. Tetapi kenalah ada ilmu yang betul sebelum melabur. Jika tidak, kesannya amat besar dan lama, bertahun-tahun. Mungkin boleh jadi seorang bangkrap. Jadi layari www.seminar-terra-nusa.blogspot.com untuk belajar merancang persaraan menggunakan hartanah sebagai instrumen pelaburan.

Anda ada cadangan atau komen. Kongsi dengan saya. Terima kasih

No comments: