Sunday, April 11, 2010

Masa Yang Sesuai Untuk Melabur Dalam Hartanah

Setelah anda kaji jenis hartanah yang sesuai untuk anda perkara seterusnya ialah bila masa yang sesuai untuk melabur. Sebelum itu saya mahu menoleh kebelakang sebentar. Pada 2007 USA mula mengalami masalah ekonomi kerana isu sub-prime. Pada masa itu saya baru sahaja berhenti kerja untuk menumpukan sepenuh masa kepada pelaburan hartanah. Tentulah ia menjadi kejutan buat saya kerana saya selalu dengar frasa "Apabila ekonomi USA bersin, ekonomi dunia demam". Selepas itu beberapa syarikat gergasi gulung tikar atau mana yang bernasib baik diselamatkan oleh kerajaan USA. Diikuti pula dengan negara Iceland menjadi bankrap. Pada masa itu persoalan yang bermain difikiran ialah adakah ia akan menjangkit ke Malaysia dan meranapkan ekonomi kita yang baru sahaja nak bangkit dari kejatuhan ekonomi 1997 (krisis kewangan yang bermula di Thailand pada Ogos 1997).

Memang tak dapat dinafikan sedikit sebanyak ada kesan terhadap ekonomi kita kerana ekonomi dunia saling bergantung antara satu sama lain. Namun ia tidaklah menjadi satu krisis seperti yang dialami pada 1997-1998. Jadi, adakah harga hartanah di Malaysia menerima kesan dari krisis sub-prime USA? Mungkin ada tetapi pada kadar yang sedikit bergantung kepada jenis hartanah. Antara yang menerima kesan ialah pangsapuri mewah dan menara/ruang-ruang pejabat & perniagaan.

Strategi yang saya gunakan ialah membeli pangsapuri & apartment kos sederhana dikawasan yang mudah untuk mendapatkan penyewa. Hartanah jenis ini ada kelebihan kerana dalam kegawatan ekonomi pun orang masih memerlukan tempat tinggal. Mereka yang dulunya tinggal dipangsapuri mewah mungkin terpaksa mencari tempat tinggal baru yang lebih murah. Aha .. mungkinkah pangsapuri & apartment kos sederhana yang mereka cari? Bila ekonomi bertambah baik, mereka yang dulunya hanya mampu duduk di flat mungkin mahu ubah angin. Aha .. sekali lagi, mungkinkah apartment kos sederhana yang mereka cari? Jadi hartanah jenis ini yang berada diperingkat pertengahan menjadi lebih selamat sebagi pelaburan, baik dalam apa jua keadaan ekonomi.

Berbalik kepada persoalan utama, bilakah masa yang sesuai untuk melabur dalam hartanah. Ia bergantung kepada jenis hartanah, kiraan pulangan (ROI - Return of Investment) dan samada ia sesuai dengan pelan & objektif pelaburan. Ingin saya kongsikan untuk faedah bersama. Tetapi ia tidak semestinya sesuai untuk anda.

1- Beli hartanah dengan Zero Money Down (ZMD) atau sekurang-kurang 20-30% dibawah harga pasaran
2- Aliran tunai positif setiap bulan
3- Hartanah yang sentiasa dicari oleh penyewa dalam apa keadaan ekonomi
4- Pulangan pelaburan (ROI*) sekurang-kurangya 2 kali lebih tinggi dari kadar pulangan simpanan tetap

Sekiranya SEMUA perkara di atas dapat dipenuhi, tak kira bila masa, Insyallah saya akan membuat pelaburan. Saya TIDAK akan melabur jika salah satu perkara tidak dipenuhi.

Sebagai contoh, saya membeli sebuah apartment dengan strategi ZMD pada tahun 2008. Alhamdulillah, bukan itu sahaja, saya dapat duit poket ekstra (bukan untuk joli ok) sebanyak $6,000. Bagaimana ini berlaku? Mudah sahaja. Harga jualan $96,000, harga pasaran semasa $128,000 dan pinjaman $102,000. Ada lebihan $6,000. Jadi tak perlulah saya keluarkan wang sendiri untuk kos guaman dan MRTA. Perlu diingat, teknik ini perlu persetujuan penjual dan perlu ada dokumen hitam-putih untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini.

Perkara ke-2 Aliran Tunai Positif juga dipenuhi. Selidik kadar harga sewaan untuk unit yang sama saiz ditempat tersebut (ada cara yang mudah dan efektif) dan kira bayaran ansuran bulanan. Sewa $800, caj servis $95 dan bayaran ansuran pinjaman $600. Congaklah sendiri. Penyewa bayarkan semuanya dan saya ada duit poket. Syukur Alhamdulillah.

Perkara ke-3 Yang ini kena buat kajian sendiri. Saya dapati ramai pelajar menyewa disana dan oleh kerana sewa yang agak rendah, ia mampu disewa berbanding pangsapuri berdekatan yang sewanya melebihi $1000.

Perkara ke-4 Tunggu posting seterusnya bagaimana saya kira ROI
Saya tidak teragak-agak membuat keputusan setelah mendapati kesemua perkara itu dipenuhi. Jadi, secara ringkas, masa yang sesuai untuk melabur dalam hartanah adalah bila-bila sahaja asalkan ia memenuhi strategi, objektif dan pelan pelaburan anda.
Sekiranya anda betul-betul berminat untuk melabur, fikirkan dan tulis strategi, objektif dan pelan pelaburan anda.
Selamat menikmati hujung minggu bersama yang tersayang.

No comments: